به نام خدا كه رحمتش بى اندازه است‏ و مهربانى ‏اش هميشگى.

الم (1)

نازل کردن اين کتاب که هيچ ترديدي در [وحي بودن] آن نيست، از سوي پروردگار جهانيان است. ( 2 )

آيا [مشرکان لجوج] مي گويند: [پيامبر] آن را از نزد خود ساخته و پرداخته [و به خدا نسبت داده است؟ چنين نيست] بلکه آن [کتابي] حق و درست است [که] از سوي پروردگارت [نازل شده است]، تا به مردمي که پيش از تو هيچ بيم دهنده اي براي آنان نيامده است بيم دهي تا هدايت يابند. ( 3 )

خداست که آسمان ها و زمين را و آنچه را ميان آنهاست در شش روز آفريد، سپس بر تخت فرمانروايي و تدبير امور آفرينش چيره و مسلط شد. براي شما جز او هيچ ياور و شفاعت کننده اي نيست، [با اين حال] آيا متذکّر و هوشيار نمي شويد؟ (4)

[همه] امور را [همواره] از آسمان تا زمين تدبير و تنظيم مي کند، سپس در روزي که اندازه آن به شمارش شما هزار سال است به سوي او بالا مي رود. ( 5 )

اين است [پروردگار] داناي نهان و آشکار که تواناي شکست ناپذير و مهربان است، (6)

همان کسي که آنچه را آفريد نيکو ساخت، و آفرينش انسان را از گِل آغاز کرد، (7)

سپس نسل او را از چکيده اي از آب پست و بي مقدار قرار داد، (8)

آن گاه او را [از جهت اندام] درست و نيکو نمود، و از روح خود در وي دميد و براي شما گوش و چشم و قلب آفريد در حالي که اندک سپاس گزاري مي کنيد. ( 9 )

و [منکران لجوج] گفتند: آيا زماني که [پس از مردنمان بدن ما ريز ريز شد و پوسيد و] در زمين گم شديم، آيا به راستي ما در آفرينشي جديد خواهيم آمد؟ [نه اينکه اين لجوجان متکبر فقط منکر قدرت حق باشند] بلکه آنان منکر ديدار [قيامت و محاسبه اعمال به وسيله] پروردگارشان هستند، (10)

بگو: فرشته مرگ که بر شما گماشته شده است [روح] شما را مي گيرد، سپس به سوي پروردگارتان باز گردانده مي شويد. (11)

و اگر ببيني زماني که [اين] مجرمان [منکر قيامت] نزد پروردگارشان سرهايشان را به زير افکنده اند [مي بيني که مي گويند:] پروردگارا! [به آنچه ما را وعده داده بودي] بينا شديم و [به دعوت حق] شنوا گشتيم، پس ما را به دنيا برگردان تا کار شايسته انجام دهيم، بي ترديد ما باور کننده [همه حقايق] هستيم. ( 12 )

و اگر مي خواستيم، هدايت هرکسي را [از روي اجبار] به او عطا مي کرديم، [اما همه را آزاد و مختار آفريديم تا راه هدايت يا گمراهي را خود انتخاب کنند] ولي فرمان من بر عذاب لازم و حتم شده است که بي ترديد دوزخ را از همه جنّيان و آدميان [که آيات من را تکذيب کردند] پر خواهم کرد. ( 13 )

پس [به آنان گويند:] به کيفر آنکه ديدار امروزتان را فراموش کرديد [عذاب دوزخ را] بچشيد، که ما [هم] شما را واگذاشته ايم، و به کيفر آنچه همواره انجام مي داديد، عذاب جاودانه را بچشيد. ( 14 )

فقط کساني به آيات ما ايمان مي آورند که وقتي به وسيله آن آيات به آنان تذکر داده شود، سجده کنان به رو در مي افتند و همراه با سپاس، پروردگارشان را از هر عيب و نقصي تنزيه مي کنند در حالي که [از سجده و سپاس و تنزيه] تکبّر و سرکشي نمي ورزند؛ (15)

[ملازم بستر استراحت و خواب نيستند، بلکه] پهلوهايشان از خوابگاه هايشان دور مي شود در حالي که همواره پروردگارشان را به علت بيم [از عذاب] و اميد [به رحمت و پاداش] مي خوانند و از آنچه آنان را روزي داده ايم، انفاق مي کنند. ( 16 )

پس هيچ کس نمي داند چه چيزهايي که مايه شادماني و خوشحالي آنان است به پاداش اعمالي که همواره انجام مي داده اند، براي آنان پنهان داشته اند. ( 17 )

با اين حال آيا کساني که مؤمن اند مانند کساني هستند که فاسق اند؟ [نه هرگز اين دو گروه] مساوي و يکسان نيستند. ( 18 )

اما کساني که ايمان آورده و کارهاي شايسته انجام داده اند، پس براي آنان بهشت هايي که اقامت گاه دائمي است خواهد بود [که به آنان] به پاداش اعمالي که همواره انجام مي دادند، پيشکش مي شود. ( 19 )

اما کساني که نافرماني کرده اند اقامتگاهشان آتش است، هرگاه بخواهند از آن بيرون آيند در آن بازگردانده مي شوند، و به آنان گويند: عذاب آتش را که همواره آن را تکذيب مي کرديد، بچشيد. (20)

و بي ترديد آنان را غير از عذاب بزرگ تر [در قيامت] از عذاب نزديک تر [در دنيا] مي چشانيم، باشد که [از فسق و فجور] برگردند. ( 21 )

ستمکارتر از کسي که به وسيله آيات پروردگارش تذکر داده شود، سپس از آنها روي برگرداند، کيست؟ بي ترديد ما از مجرمان انتقام مي گيريم. ( 22 )

و به راستي ما به موسي کتاب داديم، پس تو در دريافت کتاب [به وسيله موسي] هيچ ترديدي نداشته باش، و آن را براي بني اسرائيل هدايت قرار داديم، (23)

و برخي از آنان را چون [در برابر مشکلات، سختي ها و حادثه هاي تلخ و شيرين] صبر کردند و همواره به آيات ما يقين داشتند، پيشواياني قرار داديم که به فرمان ما [مردم را] هدايت مي کردند. (24)

يقيناً پروردگارت روز قيامت، خود ميان آنان درباره آنچه همواره در آن اختلاف مي کردند، داوري خواهد کرد. ( 25 )

آيا مشرکان را [داستان] بسياري از ملت هايي که ما پيش از آنان هلاک کرديم که [اينان] در مسکن هايشان قدم مي زنند هدايت نکرد [و براي آنان روشن نساخت که سرانجام کفرپيشگان هلاکت است؟] همانا در اين [سرگذشت ها] عبرت هاست، آيا نمي شنوند؟!(26)

آيا ندانسته اند که ما آب را به سوي زمين بي گياه مي رانيم و به وسيله آن زراعتي را بيرون مي آوريم که دام هايشان و خودشان از آن مي خورند؟ پس آيا [آثار رحمت خدا را] نمي بينند؟! ( 27 )

و [مشرکان از روي مسخره به مؤمنان] مي گويند: اگر راست مي گوييد اين فتح و پيروزي [که به خود وعده مي دهيد و به آن دلخوش هستيد] کي خواهد بود؟ (28)

بگو: روز فتح و پيروزي [حتمي مؤمنان] کساني که کفر ورزيده اند، نه ايمان آوردنشان سودشان دهد و نه به آنان مهلت داده مي شود(29)

بنابراين از آنان روي برگردان و منتظر [رسيدن پيروزي] باش که آنان هم [به گمان خود] منتظرند [که بر شما پيروز شوند](30)


این وب سای بخشی از پورتال اینترنتی انهار میباشد. جهت استفاده از سایر امکانات این پورتال میتوانید از لینک های زیر استفاده نمائید:
انهار بانک احادیث انهار توضیح المسائل مراجع استفتائات مراجع رساله آموزشی مراجع درباره انهار زندگینامه تالیفات عربی تالیفات فارسی گالری تصاویر تماس با ما جمادی الثانی رجب شعبان رمضان شوال ذی القعده ذی الحجة محرم صفر ربیع الثانی ربیع الاول جمادی الاول نماز بعثت محرم اعتکاف مولود کعبه ماه مبارک رمضان امام سجاد علیه السلام امام حسن علیه السلام حضرت علی اکبر علیه السلام میلاد امام حسین علیه السلام میلاد حضرت مهدی علیه السلام حضرت ابالفضل العباس علیه السلام ولادت حضرت معصومه سلام الله علیها پاسخ به احکام شرعی مشاوره از طریق اینترنت استخاره از طریق اینترنت تماس با ما قرآن (متن، ترجمه،فضیلت، تلاوت) مفاتیح الجنان کتابخانه الکترونیکی گنجینه صوتی پیوندها طراحی سایت هاستینگ ایران، ویندوز و لینوکس