به نام خداوند بخشنده بخشایشگر

اى پیامبر! هر زمان خواستید زنان را طلاق دهید، در زمان عده، آنها را طلاق گویید ( زمانى كه از عادت ماهانه پاك شده و با همسرشان نزدیكى نكرده باشند )، و حساب عده را نگه دارید; و از خدایى كه پروردگار شماست بپرهیزید; نه شما آنها را از خانه‏هایشان بیرون كنید و نه آنها (در دوران عده) بیرون روند، مگر آنكه كار زشت آشكارى انجام دهند; این حدود خداست، و هر كس از حدود الهى تجاوز كند به خویشتن ستم كرده; تو نمى‏دانى شاید خداوند بعد از این، وضع تازه (و وسیله اصلاحى) فراهم كند! (۱)

و چون عده آنها سرآمد، آنها را بطرز شایسته‏اى نگه دارید یا بطرز شایسته‏اى از آنان جدا شوید; و دو مرد عادل از خودتان را گواه گیرید; و شهادت را براى خدا برپا دارید; این چیزى است كه مؤمنان به خدا و روز قیامت به آن اندرز داده مى‏شوند! و هر كس تقواى الهى پیشه كند، خداوند راه نجاتى براى او فراهم مى‏كند، (۲)

و او را از جایى كه گمان ندارد روزى مى‏دهد; و هر كس بر خدا توكل كند، كفایت امرش را مى‏كند; خداوند فرمان خود را به انجام مى‏رساند; و خدا براى هر چیزى اندازه‏اى قرار داده است! (۳)

و از زنانتان، آنان كه از عادت ماهانه مایوسند، اگر در وضع آنها (از نظر باردارى) شك كنید، عده آنان سه ماه است، و همچنین آنها كه عادت ماهانه ندیده‏اند; و عده زنان باردار این است كه بار خود را بر زمین بگذارند; و هر كس تقواى الهى پیشه كند، خداوند كار را بر او آسان مى‏سازد! (۴)

این فرمان خداست كه بر شما نازل كرده; و هر كس تقواى الهى پیشه كند، خداوند گناهانش را مى‏بخشد و پاداش او را بزرگ مى‏دارد! (۵)

آنها ( زنان مطلقه) را هر جا خودتان سكونت دارید و در توانایى شماست سكونت دهید; و به آنها زیان نرسانید تا كار را بر آنان تنگ كنید (و مجبور به ترك منزل شوند); و اگر باردار باشند، نفقه آنها را بپردازید تا وضع حمل كنند; و اگر براى شما (فرزند را) شیر مى‏دهند، پاداش آنها را بپردازید; و (درباره فرزندان، كار را) با مشاوره شایسته انجام دهید; و اگر به توافق نرسیدید، آن دیگرى شیردادن آن بچه را بر عهده مى‏گیرد. (۶)

آنان كه امكانات وسیعى دارند، باید از امكانات وسیع خود انفاق كنند و آنها كه تنگدستند، از آنچه كه خدا به آنها داده انفاق نمایند; خداوند هیچ كس را جز به مقدار توانایى كه به او داده تكلیف نمى‏كند; خداوند بزودى بعد از سختیها آسانى قرار مى‏دهد! (۷)

چه بسیار شهرها و آبادیها كه اهل آن از فرمان خدا و رسولانش سرپیچى كردند و ما بشدت به حسابشان رسیدیم و به مجازات كم‏نظیرى گرفتار ساختیم! (۸)

آنها آثار سوء كار خود را چشیدند; و عاقبت كارشان خسران بود! (۹)

خداوند عذاب سختى براى آنها فراهم ساخته; پس از (مخالفت فرمان) خدا بپرهیزید اى خردمندانى كه ایمان آورده‏اید! (زیرا) خداوند چیزى كه مایه تذكر است بر شما نازل كرده; (۱۰)

رسولى به سوى شما فرستاده كه آیات روشن خدا را بر شما تلاوت مى‏كند تا كسانى را كه ایمان آورده و كارهاى شایسته انجام داده‏اند، از تاریكیها بسوى نور خارج سازد! و هر كس به خدا ایمان آورده و اعمال صالح انجام دهد، او را در باغهایى از بهشت وارد سازد كه از زیر (درختانش) نهرها جارى است، جاودانه در آن مى‏مانند، و خداوند روزى نیكویى براى او قرار داده است! (۱۱)

خداوند همان كسى است كه هفت آسمان را آفرید، و از زمین نیز همانند آنها را; فرمان او در میان آنها پیوسته فرود مى‏آید تا بدانید خداوند بر هر چیز تواناست و اینكه علم او به همه چیز احاطه دارد! (۱۲)


این وب سای بخشی از پورتال اینترنتی انهار میباشد. جهت استفاده از سایر امکانات این پورتال میتوانید از لینک های زیر استفاده نمائید:
انهار بانک احادیث انهار توضیح المسائل مراجع استفتائات مراجع رساله آموزشی مراجع درباره انهار زندگینامه تالیفات عربی تالیفات فارسی گالری تصاویر تماس با ما جمادی الثانی رجب شعبان رمضان شوال ذی القعده ذی الحجة محرم صفر ربیع الثانی ربیع الاول جمادی الاول نماز بعثت محرم اعتکاف مولود کعبه ماه مبارک رمضان امام سجاد علیه السلام امام حسن علیه السلام حضرت علی اکبر علیه السلام میلاد امام حسین علیه السلام میلاد حضرت مهدی علیه السلام حضرت ابالفضل العباس علیه السلام ولادت حضرت معصومه سلام الله علیها پاسخ به احکام شرعی مشاوره از طریق اینترنت استخاره از طریق اینترنت تماس با ما قرآن (متن، ترجمه،فضیلت، تلاوت) مفاتیح الجنان کتابخانه الکترونیکی گنجینه صوتی پیوندها طراحی سایت هاستینگ ایران، ویندوز و لینوکس