به نام خدا که رحمتش بی اندازه است و مهربانی اش همیشگی

اي اهل ايمان! بر خدا و پيامبرش [در هيچ امري از امور دين و دنيا و آخرت] پيشي مگيريد و از خدا پروا کنيد که خدا شنوا و داناست. ( 1 )

 اي مؤمنان! صدايتان را بلندتر از صداي پيامبر نکنيد، و آن گونه که با يکديگر بلند سخن مي گوييد با او بلند سخن نگوييد، مبادا آنکه اعمالتان تباه و بي اثر شود و شما تباهي آن را درک نکنيد. ( 2 )

 بي ترديد کساني که صدايشان را نزد رسول خدا پايين مي آورند، همانان هستند که خدا دل هايشان را براي پرهيزکاري امتحان کرده، آنان را آمرزش و پاداشي بزرگ است. ( 3 )

 يقيناً کساني که تو را از پشت اطاق ها صدا مي کنند، بيشترشان معرفت و آگاهي [به حرمت و عظمت تو] ندارند. ( 4 )

و اگر صبر مى‏كردند تا به سويشان بيرون آيى ، يقينا براى آنان بهتر بود ، و خدا بسيار آمرزنده و مهربان است (5)

 اى اهل ايمان ! اگر بدكار بى‏تقوايى خبرى برايتان آورد ، خبرش را بررسى و تحقيق كنيد تا مباد از روى ناآگاهى ، گروهى را آسيب رسانيد و بر كرده خود پشيمان شويد .(6)

بدانيد كه پيامبر خدا در ميان شماست [و بر شما واجب است در همه امور از او پيروى كنيد] ، اگر او در بسيارى از كارها از شما پيروى كند ، قطعا دچار گرفتارى و زحمت مى‏شويد ، ولى خدا ايمان را محبوب شما قرار داد و آن را در دل هايتان بياراست ، و كفر و بدكارى و نافرمانى را ناخوشايند شما ساخت، اينان [كه داراى اين ويژگى‏ها هستند] هدايت يافته‏اند . (7)

[اين محبت و نفرت نسبت به حق و باطل] عطيه و نعمتى از سوى خداست ؛ و خدا دانا و حكيم است .(8)

 و اگر دو گروه از مؤمنان با يكديگر بجنگند ميان آنان آشتى برقرار كنيد ، و اگر يكى از آن دو گروه بر ديگرى تجاوز كند ، با آن گروهى كه تجاوز مى‏كند ، بجنگيد تا به حكم خدا باز گردد . و چون بازگشت ، ميانشان به عدالت آشتى برقرار كنيد ؛ و همواره دادگرى پيشه سازيد كه خدا دادگران را دوست دارد .(9)

 جز اين نيست كه همه مؤمنان با هم برادرند ؛ بنابراين [در همه نزاع ها و اختلافات] ميان برادرانتان آشتى برقرار كنيد ، و از خدا پروا نماييد تا مورد رحمت قرار گيريد .(10)

اى اهل ايمان ! نبايد گروهى گروه ديگر را مسخره كنند ، شايد مسخره شده‏ها از مسخره كنندگان بهتر باشند ، ونبايد زنانى زنان ديگر را [مسخره كنند] شايد مسخره شده‏ها از مسخره كنندگان بهتر باشند ، و از يكديگر عيب‏جويى نكنيد و يكديگر را با لقب هاى ناپسند صدا نزنيد ؛ بد نشانه و علامتى است اينكه انسانى را پس از ايمان آوردنش به لقب زشت علامت‏گذارى كنند . و كسانى كه [از اين امور ناهنجار و زشت] توبه نكنند ستمكارند .(11)

 اي اهل ايمان! از بسياري از گمان ها [در حقّ مردم] بپرهيزيد؛ زيرا برخي از گمان ها گناه است، و [در اموري که مردم پنهان ماندنش را خواهانند] تفحص و پي جويي نکنيد، و از يکديگر غيبت ننماييد، آيا يکي از شما دوست دارد که گوشت برادر مرده اش را بخورد؟ بي ترديد [از اين کار] نفرت داريد، و از خدا پروا کنيد که خدا بسيار توبه پذير و مهربان است. ( 12 )

 اي مردم! ما شما را از يک مرد و زن آفريديم و ملت ها و قبيله ها قرار داديم تا يکديگر را بشناسيد. بي ترديد گرامي ترين شما نزد خدا پرهيزکارترين شماست. يقيناً خدا دانا و آگاه است. ( 13 )

 باديه نشينان گفتند: ما [از عمق قلب] ايمان آورديم. بگو: ايمان نياورده ايد، بلکه بگوييد: اسلام آورده ايم؛ زيرا هنوز ايمان در دل هايتان وارد نشده است. و اگر خدا و پيامبرش را اطاعت کنيد، چيزي از اعمالتان را نمي کاهد؛ زيرا خدا بسيار آمرزنده و مهربان است. ( 14 )

 مؤمنان فقط کساني اند که به خدا و پيامبرش ايمان آورده اند، آن گاه [در حقّانيّت آنچه به آن ايمان آورده اند] شک ننموده و با اموال و جان هايشان در راه خدا جهاد کرده اند؛ اينان [در گفتار و کردار] اهل صدق و راستي اند. ( 15 )

 بگو: آيا خدا را از دين خود [به خيال اينکه آگاه نيست] خبر مي دهيد [که از عمق قلب ايمان آورده ايد؟!] در حالي که خدا آنچه را در آسمان ها و آنچه را در زمين است مي داند، و خدا به همه چيز داناست. ( 16 )

 از اينکه اسلام آورده اند بر تو منت مي گذارند؛ بگو: اگر [در ادعاي مؤمن بودن] راستگوييد، بر من از اسلام آوردن خود منت نگذاريد، بلکه خداست که با هدايت شما به ايمان بر شما منت دارد. ( 17 )

 يقيناً خدا نهان آسمان ها و زمين را مي داند و خدا به آنچه انجام مي دهيد، بيناست. ( 18 )


این وب سای بخشی از پورتال اینترنتی انهار میباشد. جهت استفاده از سایر امکانات این پورتال میتوانید از لینک های زیر استفاده نمائید:
انهار بانک احادیث انهار توضیح المسائل مراجع استفتائات مراجع رساله آموزشی مراجع درباره انهار زندگینامه تالیفات عربی تالیفات فارسی گالری تصاویر تماس با ما جمادی الثانی رجب شعبان رمضان شوال ذی القعده ذی الحجة محرم صفر ربیع الثانی ربیع الاول جمادی الاول نماز بعثت محرم اعتکاف مولود کعبه ماه مبارک رمضان امام سجاد علیه السلام امام حسن علیه السلام حضرت علی اکبر علیه السلام میلاد امام حسین علیه السلام میلاد حضرت مهدی علیه السلام حضرت ابالفضل العباس علیه السلام ولادت حضرت معصومه سلام الله علیها پاسخ به احکام شرعی مشاوره از طریق اینترنت استخاره از طریق اینترنت تماس با ما قرآن (متن، ترجمه،فضیلت، تلاوت) مفاتیح الجنان کتابخانه الکترونیکی گنجینه صوتی پیوندها طراحی سایت هاستینگ ایران، ویندوز و لینوکس