به نام خداوند بخشنده مهربان

(اي رسول ما) بگو: مرا وحي رسيده که گروهي از جنّيان (آيات قرآن را هنگام قرائت من) استماع کرده‌اند و پس از شنيدن گفته‌اند که ما از قرآن آيات عجيبي شنيديم. ( 1 )

 که به راه خير و صلاح هدايت مي‌کند، بدين سبب ما به آن ايمان آورده و ديگر هرگز به خداي خود مشرک نخواهيم شد. ( 2 )

 و همانا بسيار بلند مرتبه است شأن و اقتدار پروردگار ما، او همجفت و فرزندي هرگز نگرفته (و از اين آلايشهاي جسماني پاک و مبرّا) است. ( 3 )

 و البته سفيهان و بي‌خردان ما به خدا دروغ مي‌بستند (که به او فرزندي مسيح و عزير و فرشتگان را نسبت دادند) ( 4 )

 و ما چنين مي‌پنداشتيم که هرگز هيچ قومي از جنّ و انس بر خداي متعال دروغ و افترا نخواهد گفت. ( 5 )

 و همانا مرداني از نوع بشر به مرداني از گروه جنّ پناه مي‌بردند (و خود را در بيابانها به جنّيان مي‌سپردند) و جنّيان بر غرور و جهل آنها سخت مي‌افزودند (آيه چنين تفسير شده که زمان جاهليّت عرب در بيابان پناه به بزرگ جنّيان آنجا مي‌برد تا ايمن باشد آن‌گاه آسوده مي‌خفت و مال و جانش به خطر مي‌افتاد) . ( 6 )

 و آنها هم مانند شما (آدميان گروهي کافر شده و) گمان کردند که خدا احدي را (به قيامت) زنده نخواهد کرد. ( 7 )

 و جنّيان گفتند ما به آسمان بر شديم (تا اسرار وحي را استراق کنيم) ليکن يافتيم که آنجا فرشته نگهبان با قدرت و تير شهاب آتشبار فراوان است. ( 8 )

 و ما (پيش از نزول قرآن) در کمين شنيدن سخنان آسماني و اسرار وحي مي‌نشستيم اما اينک هر که (از اسرار وحي الهي) سخني بخواهد شنيد تير شهاب در کمينگاه اوست. ( 9 )

 و ما هنوز نمي‌دانيم که آيا عاقبت براي مردم زمين (با اين مذاهب و اعمال مختلف که دارند) شرّ و فساد خواسته‌اند يا که خداي آنها بر هدايت آنان رشد و خير و صلاح آنها را منظور دارد؟ (10)

و همانا برخي از ما صالح و نيکوکار هستيم و برخي بر خلاف آن، عقيده و اعمال ما هم بسيار متفرق و مختلف است. ( 11 )

 و ما چنين دانسته‌ايم که هرگز در زمين بر قدرت خدا غلبه و از محيط اقتدارش فرار نتوانيم کرد. ( 12 )

 و ما چون به سخنان هدايت (يعني آيات قرآن) گوش فرا داديم (برخي) ايمان آورديم و هر که به خداي خود ايمان آورد ديگر از نقصان خير و ثواب و از احاطه رنج و عذاب بر خود هيچ نترسد. ( 13 )

و از ما جنّيان هم بعضي مسلمان و بي‌آزار و برخي کافر و ستمکارند، و آنان که اسلام آوردند راستي به راه رشد و صواب شتافتند. ( 14 )

 و اما ستمکاران ما هيزم بر آتش جهنّم گرديدند. ( 15 )

 و اگر بر طريقه (اسلام و ايمان) پايدار بودند آب (علم و رحمت و رزق) فراوان نصيبشان البته مي‌گردانيديم. ( 16 )

 تا به آن نعمت آنها را امتحان و آزمايش کنيم، و هر که از ياد خداي خود اعراض کند خدا او را به عذابي بسيار سخت درآورد. ( 17 )

 و مساجد مخصوص (پرستش ذات يکتاي) خداست پس نبايد با خدا احدي غير او را پرستش کنيد. ( 18 )

 و چون بنده خاصّ خدا (محمّد صلّي اللّه عليه و آله و سلّم) قيام کرد و خدا را مي‌خواند طايفه جنّيان (براي استماع قرآن) چنان گرد او ازدحام کردند که نزديک بود بر سر هم فرو ريزند(19)

بگو: من تنها خداي خود را مي‌پرستم و هرگز احدي را با او شريک نمي‌گردانم. ( 20 )

 و باز بگو: من مالک و قادر بر خير و شرّ شما نيستم. ( 21 )

 باز بگو که (اگر خدا بر من قهر و غضب کند) ابدا کسي مرا از (قهر) خدا در پناه نتواند گرفت و به غير او هيچ گريز گاهي هرگز نخواهم يافت. ( 22 )

 تنها مأمن و پناه من ابلاغ احکام خدا و رسانيدن پيغام الهي است، و آنان که نافرماني خدا و رسول او کنند البته کيفرشان آتش دوزخ است که در آن تا ابد مخلّد باشند. ( 23 )

 (اي رسول، کافران را رها کن) تا روزي که عذاب موعود خود را به چشم ببينند، آن زمان خواهند دانست که (تو و آنها) کدامتان يارانش ضعيف و ناتوان‌تر و سپاهش کمتر است؟ (24)

 بگو: من خود ندانم که عذاب موعود شما وقتش نزديک است يا خدا تا آن روز مدتي (بسيار) قرار داده است. ( 25 )

 او داناي غيب عالم است و هيچ کس را بر غيب خود آگاه نمي‌کند. ( 26 )

 مگر آن کس را که به پيامبري برگزيده است که فرشتگان را از پيش رو و پشت سر او مي‌فرستد (تا اسرار وحي را شياطين به سرقت گوش نربايند) . ( 27 )

 تا بداند (و معلوم سازد) که آن رسولان پيغامهاي پروردگار خود را به خلق کاملا رسانيده‌اند، و البته خدا به آنچه نزد رسولان است احاطه کامل دارد و به شماره هر چيز در عالم به خوبي آگاه است. ( 28 )


این وب سای بخشی از پورتال اینترنتی انهار میباشد. جهت استفاده از سایر امکانات این پورتال میتوانید از لینک های زیر استفاده نمائید:
انهار بانک احادیث انهار توضیح المسائل مراجع استفتائات مراجع رساله آموزشی مراجع درباره انهار زندگینامه تالیفات عربی تالیفات فارسی گالری تصاویر تماس با ما جمادی الثانی رجب شعبان رمضان شوال ذی القعده ذی الحجة محرم صفر ربیع الثانی ربیع الاول جمادی الاول نماز بعثت محرم اعتکاف مولود کعبه ماه مبارک رمضان امام سجاد علیه السلام امام حسن علیه السلام حضرت علی اکبر علیه السلام میلاد امام حسین علیه السلام میلاد حضرت مهدی علیه السلام حضرت ابالفضل العباس علیه السلام ولادت حضرت معصومه سلام الله علیها پاسخ به احکام شرعی مشاوره از طریق اینترنت استخاره از طریق اینترنت تماس با ما قرآن (متن، ترجمه،فضیلت، تلاوت) مفاتیح الجنان کتابخانه الکترونیکی گنجینه صوتی پیوندها طراحی سایت هاستینگ ایران، ویندوز و لینوکس