به نام خدا که رحمتش بی اندازه است و مهربانی اش همیشگی

اي اهل ايمان! دشمنان من و دشمنان خودتان را دوستان خود مگيريد، شما با آنان اظهار دوستي مي کنيد، در حالي که آنان به طور يقين به آنچه از حق براي شما آمده کافرند، و پيامبر و شما را به خاطر ايمانتان به خدا که پروردگار شماست [از وطن] بيرون مي کنند، [پس آنان را دوستان خود مگيريد] اگر براي جهاد در راه من و طلب خشنوديم بيرون آمده ايد [چرا] مخفيانه به آنان پيام مي دهيد که دوستشان داريد؟ در حالي که من به آنچه پنهان مي داشتيد و آنچه آشکار کرديد داناترم، و هر کس از شما با دشمنان من رابطه دوستي برقرار کند، مسلماً از راه راست منحرف شده است. ( 1 )

 اگر بر شما چيره شوند، دشمنانتان خواهند بود، و دست هايشان را [به اسارت، آزار و کشتن] و زبان هايشان را به [بدگويي، تحقير و ناسزا] بر ضد شما مي گشايند، و آرزو دارند که اي کاش شما هم کافر شويد. ( 2 )

 روز قيامت [که کيفر دوستي با دشمنان داده شود] خويشان و فرزندانتان سودي به حال شما ندارند، خدا ميان شما و آنان جدايي مي اندازد، و خدا به آنچه انجام مي دهيد، بيناست. ( 3 )

مسلماً براي شما در ابراهيم و کساني که با اويند سرمشقي نيکوست، آن گاه که به قوم خود گفتند: ما از شما و آنچه به جاي خدا مي پرستيد بيزاريم، ما به شما کافريم و ميان ما و شما دشمني و کينه هميشگي پديدار شده است، تا آن زمان که به خداي يگانه ايمان آوريد. [آري، ابراهيم و مؤمنان جز اعلام بيزاري سخني با بت پرستان نداشتند] مگر سخن ابراهيم به پدرش که گفت: من براي تو [در صورتي که دست از دشمني و کينه با حق برداري] آمرزش خواهم خواست و در برابر خدا به سود تو اختيار چيزي را ندارم. پروردگارا! بر تو توکل کرديم، و به سوي تو بازگشتيم، و بازگشت به سوي توست. ( 4 )

پروردگارا! ما را وسيله آزمايش [و هدف آزار، چيرگي و سلطه] براي کافران قرار مده، و پروردگارا! ما را بيامرز که همانا تو تواناي شکست ناپذير و حکيمي. ( 5 )

بي ترديد براي شما در [روش و شيوه] آنان سرمشقي نيکوست، براي کسي که به خدا و روز قيامت اميد دارد. و هر کس [از اقتداي به آن روش و شيوه] روي برگرداند [زياني به خدا نمي رساند]؛ زيرا خدا همان بي نياز و ستوده است. ( 6 )

 اميد است خدا ميان شما و کساني از کافران که با آنان دشمني داشتيد [به وسيله اسلام آوردنشان] دوستي قرار دهد، و خدا تواناست، و خدا بسيار آمرزنده و مهربان است. ( 7 )

خدا شما را از نيکي کردن و عدالت نسبت به کساني که درکار دين با شما نجنگيدند و شما را از ديارتان بيرون نکردند باز نمي دارد؛ زيرا خدا عدالت پيشگان را دوست دارد. ( 8 )

 خدا فقط شما را از دوستي با کساني نهي مي کند که در کار دين با شما جنگيدند، و از ديارتان بيرون راندند، و در بيرون راندنتان به يکديگر کمک کردند تا [به خاطر اين سختگيري] با آنان دوستي کنيد. و تنها کساني که با آنان دوستي کنند، ستمکارانند. ( 9 )

 اي مؤمنان! هنگامي که زنان باايمان [با جدا شدن از همسرانشان] هجرت کنان [از ديار کفر] به سوي شما مي آيند، آنان را [از جهت ايمان] بيازماييد، البته خدا خود به ايمان آنان داناتر است. پس اگر آنان را باايمان تشخيص داديد، آنان را به سوي کافران [که همسرانشان هستند] باز مگردانيد، نه اين زنان بر کافران حلال اند، و نه آن کافران بر اين زنان حلال اند، و مهريه اي که همسران کافر به زنان مؤمن خود داده اند به آنان بپردازيد، و بر شما گناهي نيست در صورتي که مهريه شان را به آنان بدهيد، با آنان ازدواج کنيد، و به عقد و پيوندهاي زنان کافر [تان که به کفار پيوسته اند] پاي بند نباشيد [که آن عقد و پيوند باطل شده و وظيفه شما رها کردن آنان است] و آنچه را شما [براي همسران مرتد و فراري خود که به کافران پناهنده شده اند] هزينه کرده ايد [از کافران] بخواهيد، و آنان هم بايد آنچه را هزينه کرده اند از شما درخواست کنند؛ اين حکم خداست که ميان شما حکم مي کند، و خدا دانا و حکيم است. ( 10 )

 اگر برخي از همسران شما با پيوستن به کفار از دست شما رفتند [و کافران مهريه مورد مطالبه شما را ندادند] و شما غنيمتي يافتيد، پس به کساني که همسرانشان را [به خاطر پيوستن به کفار] از دست داده اند، معادل مهريه اي که داده اند از غنايم بپردازيد، و از خدايي که به او ايمان داريد پروا کنيد. ( 11 )

اي پيامبر! هنگامي که زنان باايمان نزد تو آيند تا [بر پايه اين شرايط] با تو بيعت کنند که چيزي را با خدا شريک نگيرند، و دزدي نکنند، و مرتکب زنا نشوند، و فرزندان خود را نکشند، و طفل حرام زاده خود را به دروغ و افترا به شوهرانشان نبندند، و در هيچ کار پسنديده اي از تو سرپيچي نکنند، با آنان بيعت کن و از خدا براي آنان آمرزش بخواه؛ زيرا خدا بسيار آمرزنده و مهربان است. ( 12 )

اي مؤمنان! با قومي که خدا بر آنان خشم گرفته، دوستي نکنيد. آنان به يقين از آخرت مأيوسند، همان گونه که کافران مدفون در قبرها [که به سرانجام شوم خود رسيده اند، از نجات خويش] مأيوسند(13)


این وب سای بخشی از پورتال اینترنتی انهار میباشد. جهت استفاده از سایر امکانات این پورتال میتوانید از لینک های زیر استفاده نمائید:
انهار بانک احادیث انهار توضیح المسائل مراجع استفتائات مراجع رساله آموزشی مراجع درباره انهار زندگینامه تالیفات عربی تالیفات فارسی گالری تصاویر تماس با ما جمادی الثانی رجب شعبان رمضان شوال ذی القعده ذی الحجة محرم صفر ربیع الثانی ربیع الاول جمادی الاول نماز بعثت محرم اعتکاف مولود کعبه ماه مبارک رمضان امام سجاد علیه السلام امام حسن علیه السلام حضرت علی اکبر علیه السلام میلاد امام حسین علیه السلام میلاد حضرت مهدی علیه السلام حضرت ابالفضل العباس علیه السلام ولادت حضرت معصومه سلام الله علیها پاسخ به احکام شرعی مشاوره از طریق اینترنت استخاره از طریق اینترنت تماس با ما قرآن (متن، ترجمه،فضیلت، تلاوت) مفاتیح الجنان کتابخانه الکترونیکی گنجینه صوتی پیوندها طراحی سایت هاستینگ ایران، ویندوز و لینوکس