به نام خداوند بخشنده مهربان

اي کساني که به خدا ايمان آورده‌ايد، هرگز نبايد کافران را که دشمن من و شمايند ياران خود برگرفته و طرح دوستي با آنها افکنيد در صورتي که آنان به کتابي که بر شما آمد يعني قرآن حق سخت کافر شدند، رسول خدا و شما مؤمنان را به جرم ايمان به خدا از وطن خود آواره مي‌کنند، پس نبايد اگر شما براي جهاد در راه من و طلب رضا و خشنودي من بيرون آمده‌ايد پنهاني با آنها دوستي کنيد، و من به اسرار نهان و اعمال آشکار شما داناترم، و هر که از شما چنين کند سخت به راه ضلالت شتافته است. ( 1 )

 هر گاه آنها بر شما تسلط يابند باز همان دشمن ديرينند و هر چه بتوانند به دست و زبان بر عداوت شما مي‌کوشند و چقدر دوست مي‌دارند که شما کافر شويد. ( 2 )

 هرگز روز قيامت خويشان و فرزندان شما (اگر مؤمن نباشند) هيچ سودي برايتان ندارند که در آن روز خدا ميان شما به کلي جدايي مي‌افکند و خدا به هر چه کنيد بيناست. ( 3 )

 براي شما مؤمنان بسيار پسنديده و نيکوست که به ابراهيم و اصحابش اقتدا کنيد که آنها به قوم (مشرک) خود گفتند: ما از شما و بتهاي شما که به جاي خدا مي‌پرستيد به کلي بيزاريم، ما مخالف و منکر شماييم و هميشه ميان ما و شما کينه و دشمني خواهد بود تا وقتي که تنها به خداي يگانه ايمان آريد، الاّ آنکه ابراهيم به پدر (يعني عموي) خود گفت: (اگر ايمان آري) من براي تو از خدا آمرزش مي‌طلبم (که از شرک و عصيان گذشته تو درگذرد) و (هر گاه ايمان نياوري) ديگر من بر نجات تو از (قهر و غضب) خدا هيچ کاري نتوانم کرد، بار الها، ما بر تو توکل کرديم و رو به درگاه تو آورديم و بازگشت تمام خلق به سوي توست. ( 4 )

 پروردگارا، ما را مايه فتنه و امتحان کافران مگردان و پروردگارا، ما را بيامرز که تنها تويي که (بر هر کار) بسيار مقتدري و (به صلاح خلق) کاملا آگاهي. ( 5 )

 

البته براي شما مؤمنان هر که به خدا و (ثواب) عالم آخرت اميدوار است اقتداء به ابراهيم و يارانش نيکوست، و هر که روي (از خدا) بگرداند خدا (از طاعت خلق) کاملا بي‌نياز و به ذات خود ستوده صفات است. ( 6 )

 اميد است که خدا دوستي ميان شما و دشمنانتان (به فتوحات اسلام و ايمان کفّار) برقرار گرداند و خدا قادر و خدا بسيار آمرزنده و مهربان است. ( 7 )

 خدا شما را از آنان که با شما در دين قتال و دشمني نکرده و شما را از ديارتان بيرون ننمودند نهي نمي‌کند که با آنان نيکي کنيد و به عدالت و انصاف رفتار نماييد، که خدا مردم با عدل و داد را بسيار دوست مي‌دارد. ( 8 )

 و تنها شما را از دوستي کساني نهي مي‌کند که در دين با شما قتال کرده و از وطنتان بيرون کردند و بر بيرون کردن شما همدست شدند، زنهار آنها را دوست نگيريد و کساني که با آنان دوستي و ياوري کنند ايشان به حقيقت ظالم و ستمکارند. ( 9 )

اي کساني که ايمان آورده‌ايد، زناني که به عنوان اسلام و ايمان (از ديار خود) هجرت کرده و به سوي شما آمدند (ممکن است جاسوس باشند) شما از آنها تحقيق کرده و امتحانشان کنيد و البته خدا به (صدق و کذب) ايمانشان داناتر است، اگر با ايمانشان شناختيد آنها را ديگر به شوهران کافرشان بر مگردانيد که هرگز اين زنان مؤمن بر آن کفّار و آن شوهران کافر بر اين زنان حلال نيستند ولي مهر و نفقه‌اي که شوهران مخارج آن زنان کرده‌اند به آنها بپردازيد، و باکي نيست که شما با آنان نکاح کنيد در صورتي که اجر و مهرشان را بدهيد. و هرگز متوسل به حفاظت (و عقد و پيمان) زنان کافره نشويد و (اگر زنانتان از اسلام به کفر برگشتند و نزد کافران رفتند) از کفّار مهر و نفقه مطالبه کنيد، آنها هم (اگر زنانشان ايمان آوردند و نزد شما آمدند) مهر و نفقه طلبند. اين حکم خداست که ميان شما حکم مي‌کند و خدا (به حقايق امور) دانا و (به مصالح خلق) آگاه است. ( 10 )

 و اگر از زنان شما کساني (مرتد شده) به سوي کافران رفتند و شما در مقام انتقام بر آمديد و غنيمت برديد، به مرداني که زنانشان رفته‌اند به قدر همان مهر و نفقه‌اي که خرج کرده‌اند بدهيد، و از خدايي که به او ايمان آورده‌ايد بترسيد و پرهيزکار شويد. ( 11 )

 لا اي پيغمبر (گرامي) چون زنان مؤمن آيند که با تو بيعت کنند که ديگر هرگز شرک به خدا نياورند و سرقت و زنا کاري نکنند و اولاد خود را به قتل نرسانند و بر کسي افترا و بهتان ميان دست و پاي خود نبندند (يعني فرزندي را که ميان دست و پاي خود پرورده و علم به آن از انعقاد نطفه او دارند به دروغ به کسي غير پدرش نبندند) و با تو در هيچ امر معروفي مخالفت نکنند، بدين شرايط با آنها بيعت کن و بر آنان از خدا آمرزش و غفران طلب، که خدا بسيار آمرزنده و مهربان است. ( 12 )

 الا اي اهل ايمان، هرگز قومي را که خدا بر آنان غضب کرده (يعني جهودان را) يار و دوستدار خود مگيريد که آنها از عالم آخرت به کلي مأيوسند چنانکه کافران از اهل قبور نوميدند (يعني فرقي ميان جهودان و اهل کتاب که خود را معتقد به خدا و قيامت مي‌دانند با کافران بي‌عقيده در مقام عمل هيچ نيست که هيچ کدام طالب آخرت و در فکر قيامت ابدا نيستند). ( 13 )


این وب سای بخشی از پورتال اینترنتی انهار میباشد. جهت استفاده از سایر امکانات این پورتال میتوانید از لینک های زیر استفاده نمائید:
انهار بانک احادیث انهار توضیح المسائل مراجع استفتائات مراجع رساله آموزشی مراجع درباره انهار زندگینامه تالیفات عربی تالیفات فارسی گالری تصاویر تماس با ما جمادی الثانی رجب شعبان رمضان شوال ذی القعده ذی الحجة محرم صفر ربیع الثانی ربیع الاول جمادی الاول نماز بعثت محرم اعتکاف مولود کعبه ماه مبارک رمضان امام سجاد علیه السلام امام حسن علیه السلام حضرت علی اکبر علیه السلام میلاد امام حسین علیه السلام میلاد حضرت مهدی علیه السلام حضرت ابالفضل العباس علیه السلام ولادت حضرت معصومه سلام الله علیها پاسخ به احکام شرعی مشاوره از طریق اینترنت استخاره از طریق اینترنت تماس با ما قرآن (متن، ترجمه،فضیلت، تلاوت) مفاتیح الجنان کتابخانه الکترونیکی گنجینه صوتی پیوندها طراحی سایت هاستینگ ایران، ویندوز و لینوکس