به نام خداوند بخشنده مهربان

چنين نيست (که کافران پنداشتند) قسم به روز (بزرگ) قيامت. ( 1 )

 و قسم به نفس پر حسرت و ملامت (يعني نفس انسان که در قيامت خود را بر تقصير و گناه بسيار ملامت کند و حسرت خورد). [جواب قسم محذوف است، يعني به اينها سوگند مي‌خورم که آدميان را در روز قيامت برخواهم انگيخت. ] ( 2 )

 آيا آدمي پندارد که ما ديگر ابدا استخوانهاي (پوسيده) او را باز جمع نمي‌کنيم؟ ( 3 )

 بلي (استخوانهاي او را جمع مي‌کنيم) در حالي که ما قادريم که سرانگشتان او را هم منظم درست گردانيم. ( 4 )

 بلکه انسان مي‌خواهد آنچه (از عمرش) در پيش است همه را به فجور و هواي نفس گذراند. ( 5 )

(که دايم با شک و انکار) مي‌پرسد کي روز قيامت (و حساب) خواهد بود؟ ( 6 )

 (بگو) روزي که چشمهاي خلقان (از وحشت و هول) خيره بماند. ( 7 )

 و ماه تابان تاريک شود. ( 8 )

 و ميان خورشيد و ماه جمع گردد (و هر دو بي‌نور شوند). ( 9 )

 در آن روز انسان گويد: (اي واي از سختي عذاب) کجا مفرّ و پناهي خواهد بود؟ ( 10 )

 هرگز مفرّ و پناهگاهي نيست. ( 11 )

 آن روز جز درگاه خدا آرامگاهي هيچ نيست. ( 12 )

 آن روز آدمي به (نتيجه) هر نيک و بدي که در مقدّم و مؤخّر عمر کرده آگاه خواهد شد. ( 13 )

 بلکه انسان خود بر (نيک و بد) خويش به خوبي بيناست. ( 14 )

 هر چند (پرده‌هاي) عذر (بر چشم بصيرت) خود بيفکند. ( 15 )

 (اي رسول در حال وحي) با شتاب و عجله زبان به قرائت قرآن مگشاي. ( 16 )

 که ما خود قرآن را مجموع و محفوظ داشته و بر تو فرا خوانيم. ( 17 )

و آن‌گاه که بر خوانديم تو پيرو قرآن آن باش. ( 18 )

 پس از آن بر ماست که (حقايق) آن را بر تو بيان کنيم. ( 19 )

هرگز، بلکه شما (کافران لجوج) تمام دنياي نقد عاجل را دوست داريد. ( 20 )

 و به کلي کار آخرت را واگذاريد. ( 21 )

 آن روز رخسار طايفه‌اي (از شادي) بر افروخته و نوراني است. ( 22 )

و به چشم قلب جمال حق را مشاهده مي‌کنند. ( 23 )

 و رخسار گروهي ديگر عبوس و غمگين است. ( 24 )

 که مي‌دانند حادثه ناگواري در پيش است که پشت آنها را مي‌شکند. ( 25 )

 چنين نيست (که منکران قيامت پنداشتند. باش تا) آن گاه که جانشان به گلو رسد. ( 26 )

 و (اهلش) گويند: کيست که چاره درد اين بيمار تواند کرد؟ ( 27 )

 و بيمار خود يقين به مفارقت از دنيا کند (که ملک موت را به چشم ببيند). ( 28 )

 و ساقهاي پا (از شدت غم عقبي و حسرت دنيا) به هم در پيچد. ( 29 )

 در آن روز خلق را به سوي خدا خواهند کشيد. ( 30 )

 پس (آن روز واي بر آن که چون ابو جهل) حق را تصديق نکرد و نماز (و طاعتش) بجا نياورد. ( 31 )

 بلکه (خدا را) تکذيب کرد و (از حکمش) رو بگردانيد. ( 32 )

 و آن گاه با تکبر و نخوت به سوي اهل خويش روي آورد. ( 33 )

 (به وي خطاب شود) واي (بر زندگي) و (صد) واي بر (مرگ) تو. ( 34 )

 پس (از مرگ هم) واي (بر برزخ) و (صد) واي بر (روز محشر) تو. ( 35 )

 آيا آدمي مي‌پندارد که او را مهمل (از تکليف و ثواب و عقاب) گذارند (و غرضي در خلقتش منظور ندارند) . ( 36 )

 آيا آدمي قطره آب نطفه نبود که (در رحم) ريزند؟ ( 37 )

 و پس از نطفه خون بسته شد و آن گاه (خدايش به اين صورت زيباي حيرت انگيز) آفريد و آراسته ساخت. ( 38 )

 پس آن گاه از او دو صنف نر و ماده پديد آورد. ( 39 )

 آيا چنين خداي (با قدرت و حکمت) باز نتواند مردگان را زنده گرداند؟ ( 40 )


این وب سای بخشی از پورتال اینترنتی انهار میباشد. جهت استفاده از سایر امکانات این پورتال میتوانید از لینک های زیر استفاده نمائید:
انهار بانک احادیث انهار توضیح المسائل مراجع استفتائات مراجع رساله آموزشی مراجع درباره انهار زندگینامه تالیفات عربی تالیفات فارسی گالری تصاویر تماس با ما جمادی الثانی رجب شعبان رمضان شوال ذی القعده ذی الحجة محرم صفر ربیع الثانی ربیع الاول جمادی الاول نماز بعثت محرم اعتکاف مولود کعبه ماه مبارک رمضان امام سجاد علیه السلام امام حسن علیه السلام حضرت علی اکبر علیه السلام میلاد امام حسین علیه السلام میلاد حضرت مهدی علیه السلام حضرت ابالفضل العباس علیه السلام ولادت حضرت معصومه سلام الله علیها پاسخ به احکام شرعی مشاوره از طریق اینترنت استخاره از طریق اینترنت تماس با ما قرآن (متن، ترجمه،فضیلت، تلاوت) مفاتیح الجنان کتابخانه الکترونیکی گنجینه صوتی پیوندها طراحی سایت هاستینگ ایران، ویندوز و لینوکس